آیا شما متوجه تغییراتی که اخیرا در نتایج جستجوهای محلی گوگل ایجاد شده است، شده اید؟ ما در این مقاله قصد داریم راز این تغییرات جدید را برای شما فاش کنیم و پرده از اسرار جدید گوگل برداریم. در این مقاله شما می توانید تمام آنچه که نیاز است درباره الگوریتم هاوک گوگل که برای اصلاح برخی مشکلات ایجاد شده در اثر روی کار آمدن الگوریتم Possum به کار گرفته شده است، را بیابید.
آنچه که درباره این بروز رسانی جدید گوگل کاملا واضح بود این بود که بروز رسانی جدید گوگل تنها نتایج جستجوهای محلی را تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیری بر روی نتایج جستجوهای غیر محلی ندارد.
جالب است بدانید که گوگل هر بار که بروز رسانی جدیدی ایجاد می کند و تغییراتی در نتایج جستجوها ایجاد می گردد در برابر پرسش های افراد در رابطه با بروز رسانی جدید وجود یک تغییر عظیم را انکار می کند و می گوید که روزانه تعداد زیادی بروز رسانی در الگوریتم های گوگل ایجاد می گردد و این الگوریتم ها دائما در حال بروز شدن هستند که هیچ یک دارای اهمیت بیشتری نسبت به دیگر تغییرات نمی باشند و لذا ما مجبوریم که هر بار وقوع تغییرات اساسی در الگوریتم های جستجو را بر اساس تغییرات ایجاد شده در نتایج جستجوها مورد بررسی قرار دهیم.
چه تغییراتی در اثر الگوریتم هاوک ایجاد شده اند؟
این بروز رسانی جدید گوگل که ما آن را هاوک یا Hawk (به معنی شاهین) است شیوه ای که فیلتر های محلی نتایج جستجو های محلی را تحت تاثیر قرار می داد، تغییر داده است. برای مثال با روی کار آمدن الگوریتم Possum گوگل فیلترهایی بر روی جستجوهای محلی اعمال نمود که این فیلتر ها لیستینگ هایی که مشابه لیستینگ های دیگری بودند که پیشتر رتبه بندی شده بودند را حذف می نمود و از نمایش آنها در نتایج جستجوهای محلی جلوگیری می نمود این امر موجب می شد که لیستینگ هایی که زودتر از سایر لیستینگ ها ایجاد شده و رتبه بندی شده بودند به دیگر لیستینگ ها ارجح باشند و در صورت مشابهت لیستینگ هایی که به تازگی ایجاد شده بودند با این لیستینگ های قدیمی، لیستینگ های جدید شانس نمایش داده شدن در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر را از دست می دادند. روش عملکرد گوگل در رابطه با لیستینگ ها بدین صورت بود که گوگل مرتبط ترین و با اعتبار ترین لیستینگی که در رابطه با عبارت جستجوی کاربر می یافت را در صفحه نتایج جستجو نمایش می داد و بقیه را فیلتر می نمود و این درست شبیه فیلتر کردن محتواهای تکراری بود اما با روی کار آمدن الگوریتم هاوک این روند اندکی تغییر یافت.
مبنای و هدف روش فیلتر گذاری بر روی لیستینگ ها که در الگوریتم موسوم به Possum اجرا گردیده بود این بود که از نمایش بیش از یک لیستینگ برای یک کمپانی جلوگیری گردد و یک کمپانی نتواند در جستجوهای محلی بخشی را منحصرا به خود اختصاص دهد تا کمپانی های دیگر نیز شانس نمایش داده شدن داشته باشند.
در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ الگوریتم موسوم به Possum تغییرات بسیار چشم گیری در شیوه نمایش نتایج در جستجوهای محلی ایجاد نمود و این تغییرات و فیلترها نه تنها لیستینگ هایی که دارای یک شماره تماس، یک ایمیل و یک وب سایت بودند را در بر گرفت، بلکه لیستینگ های مربوط به مکان های تجاری که در موقعیت جغرافیایی مشابهی قرار داشتند را نیز تحت تاثیر قرار داد. در واقع گوگل شروع به فیلتر کردن لیستینگ هایی نمود که دارای موقعیت جغرافیایی یا لوکیشن نزدیک به هم بودند و این امر مشکلات بسیاری برای کسانی که از لحاظ موقیعیت جغرافیایی در نزدیک کمپانی مشابه دیگری که دارای صنف کاری مشترکی با آنها بود، قرار گرفته بودند ایجاد نمود. این مساله خود مشکلی بزرگ برای کسانی که با رقبای تجاری خود در یک ساختمان اداری کار می کردند و یا حتی محل کار آنها با رقبای آنها در یک خیابان قرار داشت، ایجاد می نمود. در واقع این مساله موجب می شد رقبای تجاری باعث حذف لیستینگ هم دیگر از نتایج جستجوهای گوگل گردند.
در روز بیست و دوم ماه آگوست سال جاری گوگل تصمیم گرفت تا تغییری در الگوریتم های رتبه بندی نتایج جستجوهای محلی ایجاد نماید تا مشکل موقعیت جغرافیایی در لیستینگ ها حل شود، این تغییر جدید توانست مشکل کسانی که با رقبای تجاری خود در یک خیابان و یا یک کوچه قرار داشتند را حل کند اما همچنان مشکل موجود برای رقابایی که در یک ساختمان تجاری مشغول به فعالیت هستند و آدرس و شماره پلاک مشترکی دارند به قوت خود باقی می باشد.
این بروز رسانی به چه کسانی کمک می کند؟
در زیر مثالی وجود دارد که یک نمونه از تجارت هایی را نشان می دهد که از این بروز رسانی سود می برند. کمپانی ” Weber Orthodontics” یکی از تجارت هایی بود که پس از روی کار آمدن الگوریتم موسوم به Possum نمی توانست لیستینگ خود را در نتایج جستجوهای محلی جای دهد و دلیل این مساله آن بود که یکی از رقبای آنها در همان خیابانی که محل تجارت این کمپانی واقع شده بود قرار داشت و این رقیب دارای رتبه بهتری در نتایج جستجوهای ارگانیک بود و وب سایت خود را به گونه بهتری سئو کرده بود. زمانی که الگوریتم Possum شروع به کار نمود بسیاری از لیستینگ هایی که دارای چنین خاصیتی بودند از نتایج جستجوهای محلی فیلتر شدند و عرصه را برای رقبای قوی تر خود که در لوکیشنی نزدیک به آنها قرار داشتند خالی گذاشتند.
با وجود آنکه گوگل هیچ بیانیه و یا خبری مبنی بر ارائه این بروز رسانی جدید منتشر ننموده است اما ما تنواستیم روز دقیق ارائه این بروز رسانی توسط گوگل را تخمین بزنیم، زیرا ما از ابزارها و نرم افزارهای پایش دقیقی استفاده می کنیم که بروز تغییرات را سریعا ثبت می نمایند. این ابزار تغییرات ایجاد شده در وضعیت وب سایت های مشتریان ما را دائما پیگیری می نماید و در صورت بروز هر تغییر سریعا آن را ثبت نموده و همچنین یک اسکرین شات از وضعیت قبلی و فعلی آنها تهیه می نماید که این داده ها کار را برای آنالیز های بعدی ما ساده می کنند. با توجه به اطلاعات ثبت شده توسط ابزارهای ما، لیستینگ چند نفر از مشتریان ما در روز ۲۲ آگوست دچار تغییراتی شده بود که ما توانستیم با توجه به تغییرات ایجاد شده بروز رسانی جدید گوگل را ارزیابی نماییم.
آیا همچنان لیستینگ هایی وجود دارند که علی رقم غیر تکراری بودن فیلتر شده باشند؟
طبیعتا این بروز رسانی مشکل تمامی کسانی که لیستینگ های آنها به اشتباه توسط فیلترها یPossum فیلتر شده بود را حل ننموده است، بلکه تنها فاصله محل استقرار دو لیستینگ مجاز را کوچکتر نموده است و یا به عبارتی کاری کرده است که لیستینگ های مربوط به تجارت هایی که در فاصله کمی از هم قرار دارند اما همچنان از دو لوکیشن مجزا برخوردار می باشند، دچار فیلتر نشود حال آنکه این بروز رسانی همچنان نتوانسته است برای کسانی که محل تجارت آنها در یک ساختمان است و لوکیشن دقیقا یکسانی دارند کاری بکند.
چرا نام این بروز رسانی هاوک گذاشته شده است؟
جامعه محققان موتورهای جستجوگر بدین دلیل نام بروز رسانی جدید گوگل را هاوک (شاهین یا باز شکاری) گذاشتند که این حیوان پوسوم ها (نوعی حیوان بومی استرالیا) را می خورد و الگوریتم هاوک نیز توانسته بود با نتایج مخرب الگوریتم پوسوم مقابله کند، از این رو نام هاک بر روی آن گذاشته شد. جالب است بدانید که این اولین بار در تاریخ کاری من در زمینه موتورهای جستجوگر است که می بینم یک بروز رسانی جدید عرضه شده است که هیچ ایراد عمده ای در آن وجود ندارد و عواقب آن گریبان گیر کسانی تجارت هایی که مشکلی در کار آنها وجود ندارد، نمی گردد. امید است که گوگل به زودی راه کاری نیز برای حل مشکل لیستینگ تجارت هایی که در یک لوکیشن قرار دارد انجام دهد.
Joy Hawkins
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.