ایمیل مارکتینگ چیست؟
همه ما روزانه با ایمیلهای مختلفی از سمت افراد ناشناس یا سازمانها مواجه میشویم. برخی از آنها از سمت سایتهایی است که در آن عضو شدهایم و برخی دیگر اصلا معلوم نیست از کجا آمدهاند. آیا شما میدانید این ایمیلها از کجا آمدهاند؟ اگر جوابتان مثبت باشد یعنی با پدیده ایمیل مارکتینگ آشنا هستید. ما در این مقاله میخواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم و درباره مزایا و معایب و موارد استفاده آن بحث کنیم. اگر صاحب یک کسب و کار هستید حتما پیشنهاد میکنم این مقاله را مطالعه کنید.
زمانی که حرف از کسب و کار اینترنتی میشود، وجود ایمیل قدرتنمایی میکند. یعنی گزینهای لاینفک است که باید به آن توجه ویژهای شود. اما متاسفانه بسیاری آن را به اشتباه برداشت میکنند و استفادههای نادرستی از ایمیل در کسب و کار صورت میگیرد. زمانی که بدون هیچ برنامهای تصمیم به ارسال ایمیلهای مکرر به مخاطب خود میشوید یعنی بدترین نوع ایمیل مارکتینگ را انجام میدهید. به جای اینکه نتیجه خوبی کسب کنید، افراد را از خود دورتر می سازید. همین اتفاقها باعث شده تا ایمیل مارکتینگ در اذهان عمومی بد جلوه کند و برخی آن را بصورت کامل کنار بگذارند. اما در حقیقت این گونه نیست! بیایید روش استفاده درست و رضایتبخش آن را بیاموزیم.
تعریف درستی از ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی فرآیندی است که طی آن توضیحاتی درباره یک خدمت یا محصول برای گروهی از افراد ارسال میشود. این ایمیلها در یک قالب مشخص و تجاری که دارای اطلاعات کسب و کار یا شرکت شماست، ارسال خواهد شد. در این ایمیلها متن، تصویر، ویدئو و صوت میتواند قرار گیرد که نشان از انعطافپذیری آن است. به همین دلیل میتواند ابزار خوبی برای ایجاد روابط با مشتری است اما قانون خاص خود را دارد.
مزیتهای استفاده از روش ایمیل مارکتینگ
کسب درآمد: چنانچه فرآیند ایمیل مارکتینگ به درستی انجام شود، باید سرمایه خوبی از سمت آن برای شما جذب شود. اینگونه که مشتریان و کاربران ترغیب به مراجعه به سایت شما شده و تصمیم به خرید محصول یا استفاده از خدمات میگیرند. اینگونه سرمایه جذب سازمان شما خواهد شد و کسب درآمد میکنید.
دریافت نتیجه فوری: بازاریابی ایمیلی روشی بسیار سریع است که با انجام آن در کوتاهترین زمان میتوانید منتظر نتیجه خوب آن باشید.
عدم محدودیت: در این روش محدودیتی برای ایجاد انواع محتوا و ارسال لینک و… وجود ندارد. پس مزیت خوبی برای شماست و میتوانید آنگونه که دوست دارید پیام خود را به افراد منتقل کنید.
شناسایی جامعه هدف: گزینهای که در ایمیل مارکتینگ میتوان رعایت کرد، در نظر گرفتم جامعه هدف است. شما میتوانید دقیقا به همان افراد و گروهی که میدانید میتوانند تبدیل به مشتری شوند، ایمیل ارسال کنید.
بررسی ایمیل: امروزه افرادی که در دنیای مجازی سیر میکنند حتما ایمیل خود را نیز چک میکنند. پس میتوان تا حد زیادی به این موضوع مطمئن بود که آنها چنین موردی را بررسی خواهند کرد.
معایت استفاده از روش ایمیل مارکتینگ
تنها عیبی که میتوان برای عملکرد بازاریابی ایمیلی نام برد، ارسال شدن آن به اسپم ایمیل کاربران است. این مورد یک مزیت منفی برای شما حساب میشود. که البته اگر از سرویسهای استاندارد برای این منظور استفاده شود، مطمئنا این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
استفاده کسب و کارها از ایمیل مارکتینگ
اما سوالی که مطرح میشود اینجاست که چه نوع کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند؟
اگر بخواهیم به این مورد جواب درستی بدهیم در واقع میتوان گفت هر کسب و کاری که در دنیای مجازی حرفی برای گفتن دارد و میخواهد کسب درآمد کند، بازاریابی ایمیلی برایش یک گزینه طلایی حساب میشود.
کسب و کارهایی که کالای فیزیکی به فروش میرسانند، کسب و کارهایی که خدماتی را ارائه میدهند و… همه موقعیت خوبی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ دارند.
معمولا زمانهایی که فروشگاه اینترنتی تخفیفاتی را در نظر میگیرند با فرآیند ایمیل مارکتینگ به مشتریان اطلاعرسانی میکنند.
ویژگی های فروشگاه اینترنتی استاندارد
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.