چگونه با فروش افزونه کسب درآمد کنیم؟
مقالات بسیاری درباره چگونگی پیشرفت وردپرس و رسیدن آن به مرحله رقابت، چاپ شده است؛ یا مقالاتی در خصوص اینکه سودآوری از محصولاتی مانند افزونهها و تمها، بسیار مشکل است. عدهای هم معتقدند که هنوز زمان زیادی مانده تا وردپرس به مرحله درآمدزایی قابل قبولی برسد.
ما تجربیات خودمان را درباره فروش افزونههای ووکامرس با شما به اشتراک میگذاریم و رهنمودهایی برای توسعهدهندگان افزونهها داریم… چه کسانی که تازه شروع به کار کردهاند و میخواهند از افزونهها درآمد به دست آورند، و چه افرادی که افزونههایشان به مرحله فروش رسیده است؛ اما آنچنان که دوست دارند، در این کار موفق نشدهاند.
چگونگی شروع فعالیت
من و اندی، شرکت بارن ۲ مدیا را در اواخر سال ۲۰۰۹ تأسیس کردیم. فعالیت خود را با کسب و کار خدماترسانی به مشتریان، شروع کردیم. خدماتی مثل طراحی سایتهای وردپرس و یا پیشرفت افزونههای سفارشی مشتریان شخصی یا شرکتی. در این کار نیز بسیار موفق بودیم… آنچنانکه در دو سال اول شروع کار، درآمد بالایی را بدست آوردیم.
اما مثل بسیاری از طراحان وب سایت، آرزو داشتیم تا به جای ارائه خدمات به دیگران، محصولات وردپرس تولید کنیم و بفروشیم. این هدف بخشی از طرح کسب و کار ما شد. بنابراین مسیر هدفگذاریمان را تغییر دادیم. در همان ابتدا تعدادی پروژه جانبی، انجام دادیم که ناموفق بودند. پس متوجه شدیم برای رسیدن به هدف تولید محصولات جدید، باید با انرژی و تمرکز بیشتری روی هدفمان برنامهریزی کنیم.
در اوایل سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتیم که بیشتر وقت خودمان را برای فروش افزونههای ووکامرس و وردپرس صرف کنیم، و از این لحظه، تغییرات کسب و کارمان آغاز شد. در اولویت قراردادن افزونهها، تفاوت بسیار بارزی در کسب و کارمان ایجاد کرد. به طوری که پس از مدت کوتاهی، توانستیم افزونهها را وارد بازار کنیم.
راهاندازی اولین افزونهها
اولین افزونههای ما، حاصل هفتهها تحقیقات پر مشقت بازاری، بازاریابی پیش از راهاندازی و جمعآوری مدارک جامعی درباره فروش بودند. حقیقت این بود که ما از نظر علمی هم به موضوع مسلط نبودیم.
راهاندازی دو افزونه رایگان Better Recent Comments و Posts Table with Search + Sort اولین قدم برای شروع به کار شرکت بود. هر دو این افزونهها بر اساس افزونههایی که برای مشتریانمان توسعه داده بودیم، طراحی شده بودند. چون ما تصور کردیم که افراد دیگر هم ممکن است به گزینه یکسانی نیاز داشته باشد.
هدف ما از افزونههای رایگان، کسب تجربه و همچنین آغازی برای معرفی خود، به عنوان یک شرکت تولید افزونه بود.
ایده اولین افزونه پرمیوم ما، یعنی WooCommerce Password Protected Categories از بررسی و خواندن تبادل نظرات کاربران در سایت Ideas.woocommerce.com سرچشمه گرفت. ما این افزونه را انتخاب کردیم، چون بهترین ایدهای بود که توسط دیگران، توسعه داده نشده بود.
اولین افزونههای خود را با انتشار دو پست وبلاگ و بدون هیچ تبلیغاتی وارد بازار کردیم. چند روز پس از انتشار افزونهها، فروش آنها آغاز شد و از این موضوع خوشحال شدیم. اما برخلاف تصور، در ماه اول، تنها ۸ مورد فروش داشتیم. اما باور داشتیم که اولین مانع را پشت سرگذاشتهایم و برای فروش و موفقیت بیشتر، به ساخت افزونههای بهتر و بازاریابی بیشتر نیاز داریم.
میزان پیشروی در جذب مشتری و رشد فروش
در چند ماه اول بر مبنای نیازهای مشتریانمان به بازاریابی افزونهها و راهاندازی افزونههای بیشتر ادامه دادیم. در پایان سال ۲۰۱۶ ما پنج افزونه پرمیوم داشتیم که افزونههای ووکامرس، همگی جزو فروش افزونههای ووکامرس بودند.
فروش ما به کندی، اما پیوسته رشد میکرد. در مدت ۶ ماه از مشتریان جدید، هیچ پروژهای قبول نکردیم. زیرا به خاطر امنیت مالی، تصمیم گرفتیم که بهجای جذب مشتریان جدید، هاستینگ و نگهداری وبسایت مشتریان موجود را ادامه دهیم.
ما در هر ماه بیشتر از ۲۵۰ افزونه میفروختیم. فروش ادامه پیدا کرد و کسب و کارمان رونق گرفت. هم اکنون نیز کسب و کار افزونهها تماماً توسط من و اندی انجام میشود. اندی تنها توسعه دهنده تمام افزونهها است و من مسئول پشتیبانی و بازاریابی هستم.
مشکلات اولیه و حل آنها
از همان ابتدا که فروش افزونهها را آغاز کردیم، چالشهای زیادی داشتیم و اشتباهات زیادی مرتکب شدیم. اما هیچ یک از این مشکلات، ما را دلسرد نکرد تا تسلیم شویم. چون میدانستیم برای رسیدن به هدفمان و درآمدزایی با افزونهها، باید تمام مشکلات را حل کنیم.
جایی برای فروش افزونهها
یکی از تصمیمات در ساخت افزونهها این بود که کجا بایدآنها را به فروش برسانیم. یا باید برای خودمان سایت تجارت الکترونیک میساختیم، یا باید از طریق سایتهای دیگران مثل Codecanyon.net افزونهها را میفروختیم.
هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود نداشت. اما من معتقد بودم که فروش مستقیم افزونههای ما در وبسایت بارن ۲ مدیا، قطعاً بهترین راهحل خواهد بود. افزونههای بازاریابی در فروشگاههای اینترنتی را از طریق وبسایت خودمان فروختیم و مشاهده کردیم که به آسانی و بدون اینکه مجبور به پرداخت هزینههای زیاد به مراکز فروش دیگر شده باشیم، در معرض دید قرار گرفتیم. ما واقعاً سئوی خوبی داشتیم… چون به مدت هفت سال، سایتهای وردپرسی طراحی کرده بودیم و ترافیک خوب و رتبه بالایی در گوگل داشتیم که همین موضوع در فروش افزونهها بسیار موثر و سودمند بود.
با این حال اگر شما نگران این هستید که از طریق وبسایت خود نتوانید فروش خوبی داشته باشید، افزونههایتان را با کمک مراکز فروش معتبر به فروش برسانید. بازارهای رسمی فروش افزونههای ووکامرس برای توسعهدهندگان جدید، یک فرصت فوقالعاده است تا بهترین افزونههای خود را ارائه دهند.
بار پشتیبانی افزونهها
میدانم از اینکه پشتیبانی از افزونهها را “بار” نامیدم، منفی به نظر خواهد آمد. اما صادقانه میگویم؛ این احساسی است که در روزهای اول فروش خواهید داشت.
ما در چند ماه اول، احساس کردیم که کسب و کار افزونه به شکست منجر شده است. چون هر فروش با حداقل یک درخواست پشتیبانی همراه بود. با محاسبه میزان هزینه ساخت هر افزونه و زمانی که صرف پاسخ به درخواستهای پشتیبانی میشد، مشاهده کردیم که افزونهها سود کمتری نسبت به طراحی وبسایت برایمان دارند. در حالی که انتظار داشتیم با تغییر کسب و کارمان از طراحی سایت به فروش افزونهها، افزایش درآمد زیادی داشته باشیم.
پشتیبانی، دقیقاً بزرگترین چالش در شروع کسب و کار افزونه است.
من اعتقاد دارم با ارائه پشتیبانی مطلوب ، باید مشتریان را خوشحال و راضی نگه داشت. اما برخی از شرکتهای فروش افزونه، نگرش بسیار منفی و تدافعی برای پشتیبانی دارند. این رفتار ممکن است بار پشتیبانی را کاهش دهد، اما با ارزشهای اخلاقی من سازگار نیست و همچنین باعث کاهش فروش و بازدیدها خواهد شد.
در عوض، من یاد گرفتهام که چگونه از افزونههای خود پشتیبانی کنم تا مشتریان در اولویت باشند و البته باید کاری کرد که نیاز مشتری به پشتیبانی به حداقل برسد. پس شما باید پشتیبانی فوق العادهای را به مشتریانتان ارائه کنید، چون پشتیبانی امری اجتنابناپذیر است.
پشتیبانی، دقیقاً بزرگترین چالش در شروع کسب و کار افزونه است.
نکات مهم در کاهش نیاز به پشتیبانی افزونه
کاهش میزان نیاز به پشتیبانی یکی از موضوعات مهم برای ما بود، تا راهحلی برای آن پیدا کنیم. در ادامه آنچه را که انجام دادهایم را برای شما خواهم گفت.
- یک پایگاه اطلاعاتی قابل جستجو با پاسخ به سوالات رایج مشتریان ایجاد کنید.
ما تا به حال ۱۷۱ مقاله در خصوص سوالات رایج مشتریانمان منتشر کردهایم، که مجموعه بزرگی از مقالات است. مسلماً انتشار یک مقاله که به تعدادی مشتری کمک میکند تا به پاسخ سوالاتشان برسند، وقت کمتری خواهد گرفت نسبت به اینکه به یک سوال یکسان مشتریان مختلف، ۱۰ بار پاسخ دهید.
- بررسی و یاد گرفتن از هر درخواست پشتیبانی
به درخواست پشتیبانیها فقط به چشم یک درخواست نگاه نکنید… بلکه سعی کنید از هر سوالی که پرسیده میشود، برای پیشرفت کارتان استفاده کنید. هر درخواست را به عنوان فرصتی برای پایان دادن به درخواستها و سوالات مشابه از دیگران در آینده ببینید. برای بهبود پایگاه اطلاعاتی خود مطالعه کنید. افزونههایتان را بهبود دهید و یا هر تغییری که مشکلات را برای همیشه حل کند.
- مستندات را در جایی که نیاز است، قرار دهید
فرض نکنید که تمام مشتریان میدانند که کجا باید به مستندات دسترسی پیدا کنند. بسیاری از شرکتهای افزونه، مستندات را در فایلهای افزونهشان مخفی کردهاند، مثل اینکه هر کسی آن را آنجا جستجو میکند!
در عوض ایمیلهایی ایجاد کنید که تنظیمات را پس از خرید به مشتریان ارسال کند. لینکهای راهنما و پایگاه اطلاعاتی را به صفحات تنظیمات افزونه خود اضافه کنید. آنچه به مشتریان کمک میکند را در اختیارشان قرار دهید.
- پشتیبانی بهبود یافته، کسب و کار افزونههای ما را ارتقا داد
من و اندی به بهبود پشتیبانیهایمان ادامه دادیم. پشتیبانی هر روز حدود ۲ تا ۳ ساعت وقت ما را میگرفت؛ اما میزان فروشمان به میزان قابل توجهای افزایش یافت؛ با اینکه تنها افزایش کوچکی در تعداد درخواستهای پشتیبانی بود. در آینده ممکن است، مجبور شویم برای پشتیبانی، کارمند استخدام کنیم؛ اما حالا از جایگاهی که در آن هستیم، خوشحالم.
چگونگی قیمتگذاری افزونههای ووکامرس
چالش دیگری که در فروش افزونههای ووکامرس با آن روبرو بودیم، این بود که هر افزونه را چقدر قیمتگذاری کنیم. ما از مبالغ کم شروع کردیم و هر افزونه را ۲۹ دلار فروختیم. اما سریعاً دیدیم که با توجه به زمانی که برای پشتیبانی از افزونهها و بهبود آنها صرف میکنیم، این مبلغ برای هر افزونه، بسیار کم است.
ما قیمتها را افزایش و کاهش دادیم تا هر بار تاثیرش را در میزان فروشمان بررسی کنیم. زمانیکه افزونهها ارزانتر بودند، فروشمان بیشتر بود؛ اما در کل قیمت بالا برای افزونهها مناسبتر است. من ترجیح میدهم، ۱۰۰ افزونه ۱۰۰ دلاری را بفروشم تا ۲۰۰ افزونه ۵۰ دلاری… زیرا هرگاه درآمد کلی یکسان است، پشتیبانی ۱۰۰ مشتری، انرژی و وقت کمتری خواهد گرفت.
اگر افزونههایتان منحصر بفرد هستند، شما نیاز ندارید تا آنها را با قیمت پایین به فروش برسانید تا تعداد فروشتان افزایش یابد. من تجربیاتم در خصوص منحصر بهفرد کردن افزونههایمان را در ادامه بیان خواهم کرد.
اطلاعات بیشتر درباره طراحی فروشگاه اینترنتی
هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی
چگونه با فروش افزونه کس درآمد کنیم؟
چگونه با فروش افزونه کس درآمد کنیم؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.