http/2 چیست و چرا بر روی سئو تاثیر می گذارد ؟

پروتکل http/2 در سال 2015 و با هدف افزایش سرعت و امنیت اینترنت منتشر شد. استانداردهای دیگر به صورت تدریجی در حال سازگار شدن با آن هستند و امتیازات کاملا روشنی برای بازاریابانی دارد که دست به ارتقای http بزنند. اما بالواقع HTTP/2 چیست و چه تاثیراتی بر روی سئو دارد؟

تعداد و تنوع اطلاعات منتقل شده بر بستر اینترنت افزایش بسیار زیادی در دهه گذشته داشته است. فرمت های محتوا بزرگتر و پیچیده تر شده اند. استفاده از دستگاه های موبایل افزایش یافته و تعداد کاربران فعال در اینترنت نیز رشد روز افزونی را تجربه کرده است.

با توجه به این توسعه هایی که در اینترنت صورت گرفته است، گروهی تحت نام SPDY تصمیم به ارتقا پروتکل http و ساخت پروتکلی جدید کردند.

همانطور که از نام این گروه نیز پیداست، قصد آنها پیدا کردن راهی برای افزایش سرعت انتقال محتوا در اینترنت است. گروه SPDY ابتدا توسط تعدادی از مهندسین گوگل توسعه یافت و پلتفرم http/2 را ایجاد کردند.

گروه SPDY با کمک گروه IETF قصد دارند که پلتفرمی را ایجاد کنند که پایدارتر بوده و پاسخگوی نیاز کاربران امروزی اینترنت است. این پروتکل در می سال 2015 و با هدف به روز رسانی پروتکل http منتشر شد، در حالی که این پروتکل بعد از تغییر ساختاری در http 1.1، هیچ تغییری نیافته بود.

اغلب مرورگرهای اینترنتی از http/2 پشتیبانی می کنند و سرورهای بیشتری نیز هر روز به این صف اضافه می گردند. اما طبق گزارش سایت W3Tech، تا ماه می سال 2017، تنها 13.7 درصد از 10 میلیون سایت برتر جهان به این استاندارد مهاجرت کرده اند.

تعداد این سایت ها هر روز در حال بیشتر شدن است، با این حال بازاریابین آنلاین می بایست از پیامدهای این به روز رسانی بزرگ آگاه باشند.

چه چیزی باعث تفاوت HTTP/2 شده است؟

http/2 بر پایه http 1.1  ساخته شده است و بیشتر یک به روزرسانیست تا اینکه یک تغییر کاملا اساسی باشد. این یک تصمیم کاملا هدفمند بوده است تا با این انتقال آرام، بتوان مزایای بیشتری برای مرورگرها، سرورها و کاربران ایجاد کرد.

مشخصات فنی و کامل http/2 در اینجا لیست شده، اما تفاوت های آن با http 1.1 به صورت خلاصه در http2.github آورده شده است:

  • http/2 بر خلاف http 1.1 که متنی بود، به صورت باینری است
  • http/2 به صورت کاملا مالتی پلکس است
  • http/2 از یک خط ارتباطی برای موازی سازی استفاده می کند
  • http/2 از فشرده سازی هدر برای کاهش حجم بالاسری استفاده می کند
  • این پروتکل به سرور ها اجازه می دهد که به صورت فعال به کش کاربران پاسخ دهند

در سطح مفهومی ماجرا، این مسائل بدین معنیست که پروتکل http/2 موجب کاهش زمان بارگذاری سایتها به واسطه ارتقای کیفیت ارتباط بین مرورگر و سرور می شود.

به جای اینکه یک سلسله توالی بین سرور و کلاینت ایجاد شود، یک خط ارتباطی بین این دو می تواند به صورت همزمان، میزبان چندین تبادل اطلاعات باشد و سرور می تواند به صورت فعالی بدون اینکه فرا خوانده شود، به کلاینت پاسخ دهد.

صاحبین سایت ها می توانند بعضی از این منابع را در جهت افزایش سرعت فشرده کنند، اما در دراز مدت ما نیازمند به تغییرات ساختاری در ارتباطات بین سرور و مرورگر هستیم تا مشکلات مربوطه را حل کنیم.

اینجاست که http/2 وارد می شود. در سطح عملی ماجرا، این تعاملات بین مرورگر و سرور ایجاد می شود:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مثال ساده هدف مشخصی را دنبال می کند و همانطور که مشاهده می کنیم، میزان تاثیر مثبت http/2 را در یک مقایس بسیار بزرگتر در ذهن ما ترسیم می کند. این پروتکل جدید، به واسطه ایجاد چندین خطوط ارتباطی در یک خط به صورت همزمان تاثیر مثبتی بر روی روند کار می گذارد.

چگونه پروتکل http/2 تاثیرگذار است؟

با توجه به اهمیت افزایش سرعت اینترنت کاربران، می توانیم مقایسه ای داشته باشیم تا تاثیر مثبت http/2 را مشاهده کنیم. مطالعه ای که به وسیله سایتhttpwatch انجام شده، به مقایسه نسخه های مختلف یک صفحه مشخص پرداخته است و پروتکل های استاندارد https و http/2 را مورد آزمایش قرار داده است.

پروتکل http/2 چه ارتباطی با سئو دارد؟

با توجه به اینکه بسیاری از وبسایت ها در حال توسعه هستند، تاثیر این مسئله بر سئو به صورت غیر مستقیم است. گوگل در حال حاضر فاکتور http/2 را در الگوریتم های خود در نظر نمی گیرد، اما به سایت هایی که سرعت بیشتر و در نتیجه تجربه کاربری بهتری را ارائه میدهند، امتیاز مثبتی می دهد. پس به صورت مستقیم این مسئله بر روی سرعت سایت موثر است . انتقال به http/2 تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت خواهد گذاشت.

اخیرا موبایل ها نقطه کانونی تلاش ها در ارتقای سرعت سایت بوده اند و بدون شک با انتقال به http/2، سرعت سایت در نسخه موبایل ارتقا خواهد یافت.

در نظر داشته باشید که مزایای انتقال به http/2 شامل همه دستگاه ها می شود و مانند دیگر تکنولوژی ها مثل AMP شامل یک دستگاه به خصوص نیست. پروتکل http/2 و قابلیت AMP می توانند در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند، اما مزایای http/2 صرفا محدود به موبایل ها نخواهد بود.

چگونه وبسایت را به http/2 ارتقا دهیم؟

در درجه نخست، وبسایت شما می بایست مجهز به پروتکل https باشد. این قسمت، دشوارترین بخش ماجراست و در صورتی که پروتکل https در سایت شما فعال باشد، بقیه کار آسان خواهد بود. اهمیت انتقال به http/2 وقتی آشکار می شود که این پروتکل سریعترین و امن ترین پروتکل حال حاضر است.

اگر وبسایت شما در حال حاضر مجهز به https است، احتمالا تنها نیاز است که نرم افزار سرور خود را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید. در حقیقت ممکن است پروتکل http/2 بدون اینکه از آن آگاه بوده باشید، برای شما فعال شده باشد. برای چک کردن این مسئله از SPYDCheck استفاده کنید.

با نگاهی به آمارگیر سایت خود، از مرورگر کاربران خود مطلع شوید. احتمالا اغلب آنها از مرورگرهای سازگار با http/2 مانند کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج وارد سایت می شوند. اکثر مرورگرهای امروزی از http/2 پشتیبانی می کنند. بنابراین تنها نیاز به تغییرات در وبسایت شما می باشد.

همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر وبسایتی از http/2 پشتیبانی کرده و مرورگری با حداکثر پشتیبانی از http 1.1 وارد آن شود، متعاقبا وبسایت نیز با همان سیستم http 1.1 به آن پاسخ خواهد داد.

بنابراین نیازی به بازگشت به عقب برای سایت های ارتقا داده شده نیست، اما امتیازات ناشی از این به روز رسانی، در دراز مدت نصیب شما خواهد شد. تاثیر روی سئو غیر مستقیم خواهد بود، اما این مسئله توسط گوگل حس شده و جز سیگنال های مثبت سئو سایت محسوب می شود که در رتبه بندی نیز بی تاثیر نخواهد بود.

http/2 چیست و چرا بر روی سئو تاثیر می گذارد ؟

http/2 چیست و چرا بر روی سئو تاثیر می گذارد ؟

منبع:

What is HTTP/2 and how does it benefit SEO