اثر منفی شبکههای اجتماعی در نابود کردن کسب و کار اینترنتی
شبکههای اجتماعی و اثر آنها بر پیشرفت کسب و کارها، مدتها است که مورد توجه قرار گرفته است. ارتباط مستقیمتر با کاربران و دریافت نظرات واقعی و بازخوردهای آنها نسبت به محصولات و خدمات، توانسته شبکههای اجتماعی را به محیطی قدرتمند برای جهت دهی، بازار سازی و همچنین دریافت سلیقه کاربران و شناخت بیشتر رقبا و نقاط مثبت و منفی آنها تبدیل کند.
در واقع شبکههای اجتماعی توانستهاند تا حدود زیادی تصمیم گیریهای پنهان و پشت دربهای بسته و بدون توجه کافی به نظر عموم مصرف کنندگان را، به حالتی برسانند که در مواقعی تولید کنندگان، محصولات بعدی خود را بر اساس آرزوها و مشکلات فعلی عنوان شده در شبکههای اجتماعی بسازند. بررسی اثر منفی شبکههای اجتماعی روی کسب و کارهای اینترنتی، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته میشود.
اثر منفی شبکههای اجتماعی
در واقع مشکل، خود شبکههای اجتماعی نیستند… نحوه استفاده ما از آنها و عدم واکنش مرتبط و به موقع است که اثر شبکههای اجتماعی را به حداقل میرساند. بی توجهی به نکاتی که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم، باعث برآیند نامطلوب شبکههای اجتماعی برای کسب و کارها میگردد.
در هر ۷ شرکت فقط یک شرکت برای اداره شبکههای اجتماعی، دارای برنامه مدون و استراتژی کارامد است. در ادامه به بررسی موارد مهم و کاربردی در این زمینه میپردازیم.
۱- اندازه گیری نسبت سرمایه به بازدهی (ROI) در شبکههای اجتماعی مشکل است
بله این یک واقعیت است… اندازه گیری این نسبت مشکل است؛ اما غیر ممکن نیست. برای شما همین مقدار که درک کنید اثر و ارزش بازاریابی کسب و کار شما در شبکههای اجتماعی چقدر است، کافی است. اما چگونه:
راهکار: استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند : Hootsuite, Facebook Insights, Google Analytics, Bitly, Buffer, Twitter Analytics که تنوعی از آمارها و اطلاعات را برای شما تامین میکنند. بی اطلاعی از آمارها میتواند باعث اثر منفی شبکههای اجتماعی باشد.
۲- کارمندان معرف برند شما هستند
هر یک از کارمندان شما در واقع نمایندهای از افکار و ارزشهای شما هستند. این شما هستید که آنها را انتخاب کردهاید. شبکههای خصوصی افراد حاضر در شرکت شما میتواند، حاوی اطلاعاتی در خصوص آنچه که در شرکت میگذرد باشد. بنابراین باید برای رویدادها و مسایل محرمانه شرکت و همچنین اتفاقاتی که در شرکت میافتد، یک قاعده مشخص ایجاد کنید. در صورتی که به این مورد دقت نکنید، شرکتهای رقیب در واقع از درون پنجره شبکههای اجتماعی کارمندانتان، مدام شما را رصد خواهند کرد.
نکته دیگر در واقع نمایش همدلی، وحدت، هماهنگی و همچنین اعتقاد به کیفیت و نوآوری است. اگر وجهه رسمی و تبلیغات عمومی شرکت با آنچه کارمندان شما در شبکههای اجتماعی به نمایش میگذارند همسان نباشد، برای کاربران و بازدید کنندگان صفحههای اجتماعی شما ایجاد ناامنی و عدم اطمینان میکند. فرض کنید نامرتبی و آلودگی لباسهای یک آشپز در یک رستوران معروف، چه اثر مخربی میتواند روی مخاطبین و مشتریان آن بگذارد. به همان میزان اثر منفی شبکههای اجتماعی در این مسئله مشهود است.
۳- اشتباهات قابل بازگشت نیستند
هر اظهار نظر، ارسال عکس یا پست میتواند به سرعت نور در همه جا پخش شود. هر چقدر که شبکه اجتماعی شرکت شما دارای اعضای بیشتری باشد و به طور کلی برند معتبرتری داشته باشد، سرعت این اتفاق هم بیشتر است و رفع این اشتباهات و حذف آنها از دید منتقدین و رسانهها، غیر ممکنتر میشود. پستها را با وسواس و دقت بخوانید و بررسی کنید. تا پیش از ارسال، همه کار میتوانید بکنید امابعد از آن دیگر کار شما سخت میشود.
۴- نظرات منفی کاربران آسیب رسان است
اینکه کاربران شما در یک فروشگاه اینترنتی نسبت به محصولی نظر دهند، یک امر طبیعی است. ممکن است که با کالا یا محصول شما خاطره خوشی داشته باشند و از کارآمدی آن بنویسند… یا اینکه از مزیتهای آن برای دیگران تعریف کنند. مواقعی هم پیش میآید که محصولی که ارائه کردهاید دچار مشکل بوده یا خدمات شما از کیفیتی که وعده داده بودید، برخوردار نبوده است. در این شرایط کاربران بسیار تندتر از زمان رضایتمندی با شما برخورد خواهند کرد. چون بر اساس آمار، مردم ممکن است از نیکیها و مزیتها به دو تا سه نفر اطلاع رسانی کنند؛ اما در مواردی که از چیزی بدشان بیاید یا آنها را آزار دهد، آن مطلب را با ۱۱ نفر در میان خواهند گذاشت. حالا تصور کنید چنین انتقاداتی در شبکههای اجتماعی چقدر سریع و بی رحمانه میتواند یک شرکت را مورد حمله قرار دهد.
راهکار: پاسخگو باشید… از کنار انتقادها بیتفاوت نگذرید. سعی کنید جوابی متناسب، همراه با آرامش و دعوت به رفع مشکل در محیط پشتیبانی شرکت داشته باشید، تا اینکه با کاربران در شبکههای اجتماعی به جدل بپردازید. ممکن است انتقادها ناشی از استفاده غلط یا عدم آگاهی کافی از نحوه کارکرد محصول باشد. باز هم شبکههای اجتماعی محل حل چنین مشکلاتی نیست. تداوم بحث با کاربران فقط به ضرر کل مجموعه است و خود یک اثر منفی شبکههای اجتماعی محسوب میشود.
۵- زمان را دریابید
استفاده از ابزار شبکههای اجتماعی به صورت کلی مجانی است. اما استفاده از آن و درگیر شدن برای تامین محتوای مناسب برای آن، میتواند بسیار وقتگیر باشد. نسبت زمان، هزینه و فایده را مد نظر داشته باشید. جذابیت شبکههای اجتماعی میتواند برای برخی اعتیادآور باشد! تا آنجا که امور اصلی شرکت فدای ظواهر و حضور حبابی در چشم مخاطب میگردد.
۶- محتوای ارزشمند بسازید
کیفیت محتوا از نگارش متن و مقاله تا عکس و ویدیوهای شما به نوعی امضای طرز تفکر شما است. هیچ گاه نمیتوانید تصور کنید که یک شرکت خودرو ساز مانند بنز، از تصاویر بیکیفیت و معمولی برای معرفی محصولش استفاده کند. کما اینکه برای فروش خدمات ساده نیز، دیگر عکسها و محتوای با کیفیت تبدیل به جزئی لاینفک از تبلیغات و بازاریابی محتوا برای برندها شدهاند. محتوای بیکیفیت شما را از بین خواهد برد… حتی اگر محصول خوبی داشته باشید.
۷- ارزشهای اجتماعی
هر جامعهای برای خود ارزشهای اختصاصی دارد. پستهایی حاوی تحقیق و توهین نسبت به ارزشها، اقوام، جهت گیریهای سیاسی، رقابت ناسالم و سرکوب رقبا و… اثر نامناسبی برای برند شما خواهند داشت. به یاد داشته باشید که یک برند در واقع نمایندهای از تعهدها است. بنابراین از شبکههای اجتماعی برای تعالی و تداوم آن استفاده کنید.
اثر منفی شبکههای اجتماعی در نابود کردن کسب و کار اینترنتی
اثر منفی شبکههای اجتماعی در نابود کردن کسب و کار اینترنتی
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.